آموزش برنامه نویسی پایتون؛ متغیرها در برنامه نویسی پایتون

متغیرها در برنامه نویسی پایتون مانند سایر زبان های برنامه نویسی قوانین و ویژگی های خاص خودشان را دارا می باشند. با توجه به اینکه آشنایی با متغیرها یکی از اولین و مهم ترین گام ها در هر برنامه نویسی می باشد، لذا جلسه دوم از سری آموزش های برنامه نویسی پایتون را به آن اختصاص داده ایم. برای آشنایی بیشتر و تسلط پیدا کردن بر این موضوعات در ادامه با آکادمی برنامه نویسان؛ برگزارکننده دوره های آموزش برنامه نویسی در مشهد همراه باشید.

تعریف متغیرها در برنامه نویسی پایتون

در جلسه اول آموزش برنامه نویسی پایتون اشاره ای کلی به این زبان برنامه نویسی پرطرفدار شد و در ادامه جزئیات را بیان خواهیم کرد. یکی از مهم ترین و اصلی ترین المان ها در هر زبان برنامه نویسی، متغیرها می باشند که به همانند حافظه برای نگهداری از مقادیر عددی یا حروف عمل می کنند. به عنوان مثال، x و y در قطعه کد زیر به عنوان یک متغیر عمل می کنند:

x = 5
y = "John"
print(x)
print(y)

نحوه ایجاد متغیر در برنامه نویسی پایتون

یکی از ویژگی های جالب در متغیرهای پایتون این است که نیاز به تعریف ندارند. با اولین مقداردهی یک متغیر ایجاد میشود و می توانید در ادامه برنامه و در کدهای مختلف از آن استفاده کنید. در کدهای زیر میتوانید با نحوه ایجاد متغیرها آشنا شوید.

x = 4       # x is of type int
x = "Sally" # x is now of type str
print(x)

همان طور که مشاهده می کنید، نیاز به معرفی نوع متغیر نبوده و در طول برنامه می تواند بارها نوع خود را به عدد صحیح، حروف و غیره تغییر دهد.

تعیین نوع متغیرهای پایتون

ممکن است برحسب نیاز و به دلخواه بخواهید برای یک متغیر نوع مشخصی را تعریف کنید. در این صورت می توانید به صورت زیر این کار را انجام دهید:

x = str(3)    # x will be '3'
y = int(3)    # y will be 3
z = float(3)  # z will be 3.0

همچنین می توانید با تابع type() نوع متغیر را دریافت کنید، مانند کد زیر:

x = 5
y = "John"
print(type(x))
print(type(y))

رشته ها در زبان برنامه نویسی پایتون با قرار گرفتن در دابل کوتیشن و کوتیشن مشخص میشوند. متغیرهای قرار گرفته در هر دو روش به معنای رشته می باشند و می توانید از آنها در طول برنامه استفاده کنید.

x = "John"
# is the same as
x = 'John'

نام گذاری متغیر در برنامه نویسی پایتون

برای نامگذاری متغیرها در زبان برنامه نویسی پایتون لازم است چند قاعده و قانون را مد نظر داشته باشید که عبارتند از:

  • نام متغیرهای پایتون به بزرگ و کوچک بودن حروف حساس می باشند (case sensitive)
  • نام متغیرها باید با یک حرف یا _ آغاز شود
  • بر اساس قوانین پایتون، نام هیچ متغیر نمی تواند با عدد آغاز شود
  • در نام گذاری متغیرهای پایتون تنها می توان از حروف الفبای انگلیسی و اعداد و آندرلاین _ استفاده نمود.

در زیر نمونه هایی از متغیرهای پایتون که بر اساس قوانین بالا نام گذاری شده اند را مشاهده کنید.

myvar = "John"
my_var = "John"
_my_var = "John"
myVar = "John"
MYVAR = "John"
myvar2 = "John"

از جمله مواردی که به اشتباه در پایتون نامگذاری شده اند می توان به گزینه های زیر اشاره نمود:

۲myvar = "John"
my-var = "John"
my var = "John"

نام گذاری متغیرهای دوبخشی در برنامه نویسی پایتون

با توجه به اینکه نام های دوبخشی در برنامه نویسی سخت خوانده میشوند، به همین دلیل بهتر است به شیوه های زیر نسبت به نام گذاری آنها اقدام نمود.

camel case

myVariableName = "John"

pascal case

MyVariableName = "John"

snake case

my_variable_name = "John"

نمایش متغیرهای پایتون

برای نمایش مقادیر هر یک از متغیرهای برنامه نویسی پایتون می توانید از print استفاده کنید. همچنین می توانید برای ترکیب متن و مقدار متغیر از علامت + بین آنها به صورت زیر استفاده نمایید:

x = "awesome"
print("Python is " + x)

علاوه براین، با کمک + می توانید مقادر دو متغیر را با هم جمع کنید:

x = "Python is "
y = "awesome"
z =  x + y
print(z)

برای اعداد + مانند عملگرهای ریاضی عمل می کند

x = 5
y = 10
print(x + y)

استفاده از + برای نمایش متن و متغیر عددی در کنار هم، با خطا مواجه خواهید شد:

x = 5
y = "John"
print(x + y)

متغیرهای عمومی در برنامه نویسی پایتون

به متغیرهایی که خارج از تابع ایجاد میشوند اصطلاحا متغیرهای عمومی و سراسری گفته میشود. در قطعه کد زیر با نحوه ایجاد این متغیرها و استفاده از آنها در طول برنامه آشنا میشوید:

x = "awesome"

def myfunc():
  print("Python is " + x)

myfunc()

متغیرهایی که هم نام با متغیرهای عمومی در داخل تابع ایجاد میشوند، متغیرهای محلی نامیده خواهند شد و تنها در داخل همان تابع می توان از آنها استفاده نمود.

x = "awesome"

def myfunc():
  x = "fantastic"
  print("Python is " + x)

myfunc()

print("Python is " + x)

برای ایجاد یک متغیر عمومی در داخل تابع می توانید از کلمه کلیدی global قبل از نام متغیر استفاده نمایید. در کد زیر با نحوه ایجاد متغیر عمومی در داخل تابع آشنا خواهید شد

def myfunc():
  global x
  x = "fantastic"

myfunc()

print("Python is " + x)

 

ورکشاپ رایگان دوره های تخصصی برنامه نویسی

شما این فرصت را دارید، با تکمیل فرم زیر، قبل از انتخاب دوره آموزشی مناسب خود، در ورکشاپ رایگان دوره های تخصصی برنامه نویسی شرکت کنید
  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

درباره‌ی محمد آذرنیوا

من محمد آذرنیوا، نویسنده و مدرس دوره های برنامه نویسی ، طراحی وب و تحلیل گر پایگاه داده هستم و قصد دارم در این وبسایت مطالب کاربردی در این زمینه را با شما به اشتراک بگذارم ...

همچنین ببینید

آموزش رشته ها در پایتون

آموزش برنامه نویسی پایتون؛ رشته ها در پایتون

رشته ها در پایتون مانند سایر زبان های برنامه نویسی دارای قواعد خاصی بوده و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *